Nyt samarbejde mellem Emmelev A/S og Circle K sikrer, at den tunge transport kan køre videre med diesel i tanken – og samtidig fortrænge den sorte fossile diesel og dermed CO2.
Emmelev A/S og Circle K samarbejder om at levere klimavenlige brændstoffer til tung transport med det formål at levere øjeblikkelige klimafordele. Som Danmarks største energileverandør til transportsektoren og den største producent af vedvarende brændstoffer vil de arbejde sammen om at sikre stabilitet og infrastruktur for tungtransportsektoren.
Projektet fokuserer på at konvertere elektricitet fra vindmøller til 10 millioner liter methanol årligt. Denne methanol vil blive brugt af Emmelev A/S på Fyn til at producere vedvarende brændstoffer, der kan bruges 100 procent i dieselbiler og busser uden at kræve tekniske ændringer.
“ Det er den hurtigste måde at integrere PTx i den danske bilpark, og vedvarende brændstoffer er et ideelt redskab til at opnå betydelige CO2-reduktioner i transportsektoren lige nu,“ siger Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S.
Aftalen blev for nylig underskrevet af Morten Simonsen og Martin Wiell Christensen, Head of Supply and Transport Europe i Circle K, i nærværelse af energi- og klimaminister Dan Jørgensen. Ministeren roste samarbejdet og kaldte det et „kvantespring for den grønne omstilling“ og „utroligt positivt.“
Ingen grund til at vente på infrastrukturen
Med start i 2022 vil projektet kunne kompensere for de årlige CO2-emissioner svarende til 7.000 personbiler. Dette er muligt, fordi den nuværende køretøjsflåde, især inden for tung transport, kan køre på vedvarende brændstoffer uden behov for ændringer. På denne måde undgås behovet for væsentlige ændringer af brændstofinfrastrukturen for forbrugere og virksomheder i transportsektoren.
Circle K har også indgået aftale med ReIntegrate, en del af Greenlab i Skive, om at købe e-methanol i de første fem år for at hjælpe med at kickstarte projektet. De involverede vindmøller vil udelukkende producere PTx i deres driftstid.
Minister Dan Jørgensen udtrykte sin begejstring for projektet og så det som endnu et skridt i retning af en mere klimavenlig transport:“ Vi står over for store udfordringer med at reducere CO2-udledningen fra transportsektoren, og vi har brug for ledere, der innoverer og skaber job. Der er en stigende tendens blandt danskere til at drive grønnere, og nu støtter erhvervslivet dette. Jeg glæder mig til at høre mere om projektets fremskridt,“ siger Dan Jørgensen.
Fakta
• Power-til-X (pTx) er en proces, der omdanner elektricitet fra vindmøller til brint gennem elektrolyse, som derefter kan bruges som rent brint eller yderligere forarbejdes til forskellige slutprodukter. I dette tilfælde er slutproduktet flydende methanol.
• Projektet er Danmarks første PTx-initiativ anvendt i vedvarende brændstoffer.
• Produktion vil begynde i slutningen af 2022 og generere nok vedvarende brændstof til at kompensere for de årlige CO2-emissioner fra 7.000 personbiler.
• Vedvarende brændstoffer reducere CO2-emissionerne i transportsektoren betydeligt. Emmelevs biodiesel fortrænger allerede 72% af CO2-emissionerne i dag.