Biodiesel produceret på raps kan blive den hurtige genvej til CO2-besparelser på de danske skinner. Det mener Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
En betydelig del af lokomotiverne i Danmark kører stadig på fossil diesel, men ifølge transporttalsmand Kristian Pihl Lorentzen kunne dette hurtigt effektivt erstattes med dansk biodiesel. Lokomotiver kan køre på biodiesel uden tekniske ændringer, da det er et veletableret brændstof til tung transport.
“ Det er klart, at DSB og Arriva bør drage fordel af denne klimafordel. På lang sigt skal al togtransport gå over til elektricitet, og DSB får i 2024 nye elektriske tog, som forventes at køre på vindkraft. Men overgangen tager tid, og indtil det sker, er biodiesel en løsning, der bør overvejes seriøst,“ siger Kristian Pihl Lorentzen. Disse bemærkninger kom han med efter et nylig besøg hos Emmelev A/S i Otterup på Fyn, hvor der produceres biodiesel af danskdyrket raps. I dag blandes biodiesel med alle almindelige dieselbrændstoffer i hele Europa, og i Sverige kører for eksempel mange tunge lastbiler og busser udelukkende på biodiesel, forklarede Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S.
Spørgsmål til transportministeren
Efter besøget hos Emmelev A/S stillede Kristian Pihl Lorentzen flere spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht om potentialet for anvendelse af biodiesel i dieseltog og lokomotiver. Han bad ministeren om at give oplysninger om, hvor mange tons CO2 der kunne fortrænges årligt frem til 2030, hvis biodiesel blev brugt i DSB og Arrivas diesellokomotiver og tog fra januar 2021. Han spurgte også om de samlede og årlige ekstra driftsomkostninger forbundet med et sådant grønt transportinitiativ.
“ Vi er nødt til at indlede forhandlinger om klimaindsatsen i transportsektoren. Erhvervslivet efterlyser klare rammebetingelser både på kort og lang sigt, så de forstår vilkårene. Det handler om at sætte mål for CO2-emissionsreduktioner, så virksomhederne kan identificere de mest omkostningseffektive løsninger. I den sammenhæng ser jeg biodiesel som en fremragende kortsigtet løsning,“ siger Kristian Pihl Lorentzen.