Robotmaskinstation skal køre på dansk biodiesel

Emmelev A/S og Robotti As a Service har indgået en aftale om at levere biodiesel produceret på dansk raps til alle selskabets markrobotter.

De vil udelukkende køre på biodiesel, hvilket gør maskinstationen 100 procent fossilfri og baner vejen for grønnere feltarbejde. Samarbejdet med Robotti As a Service er det første af sin art, hvor landbrugsmaskiner udelukkende vil fungere på biodiesel.

„Vi producerer biodiesel som en del af den grønne omstilling, og Robotti As a Service deler det samme mål om at være et grønnere alternativ. Derfor gav det mening at starte et samarbejde. Vi ønsker at demonstrere, at biodiesel effektivt kan bruges i feltarbejdet, og at en overgang til grønnere produktion allerede kan gennemføres i Danmark,“ siger Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S.

Emmelev A/S er en oliemølle og biodieselfabrik nær Otterup i Nordfyn, der har produceret biodiesel siden 2001. Virksomheden opererer efter princippet om kun at købe rapsfrø fra marker inden for en radius af 200 km. Emmelev A/S har indgået flere aftaler med virksomheder om at bruge 100 procent biodiesel i deres aktiviteter — herunder Mollerup Mølle, Lindø Havn i Odense og i november 2020 skibet MTKey Bora fra Sea Tank Chartering.

Samarbejdet mellem de to virksomheder begynder i foråret, når feltarbejdet starter. På den nyetablerede maskinstation Robotti As a Service er der også forårets forberedelser i gang, hvor de selvkørende robotter skal tændes med biodiesel i år.

Kristian Møller, chef for Robotti As a Service, forklarer, at alle maskinstationens robotter vil være 100 procent fossilfrie, når de håndterer årets arbejde.

„At blive fossilfri er en lavthængende frugt, der passer godt ind i vores fokus på at være en klimabevidst og bæredygtig maskinstation. Diesel indeholder i dag allerede en lille portion biodiesel, så vi ved, at vores robotter kan køre på det. Nu går vi simpelthen hele vejen og lader robotterne køre 100 procent fossilfrit,“ siger Kristian Møller.

Biodiesel fortrænger 72 procent af CO2

Biodiesel fra Emmelev A/S fremstilles af rapsfrø, hvor 80 procent af rapsen bruges til proteinkager eller glycerin, og 20 procent afsættes til biodieselproduktion. Denne biodiesel kan bruges direkte i biler og maskiner, der i øjeblikket kører på fossile brændstoffer, hvilket bidrager til CO2-reduktion uden at kræve udskiftning af udstyr. Biodiesel produceret af rapsfrø fortrænger 72 procent af den CO2, der udledes af almindelig fossil diesel. Således vil en maskine, der kører 100 procent på biodiesel, være fire til fem gange mere klimavenlig, end hvis den blev drevet med ren fossil diesel.

Fynsk Landbrug: „Hvis vi vil komme videre, er det en god idé“

I foråret vil Robotti As a Service så, hakke og båndsprøjte TH Agros spinatmarker. TH Agro forvalter 1.000 hektar afgrøder nær Ebberup på Fyn. For virksomhedens direktør, Torben Thomsen, giver det mening at lade maskinstationen tage sig af specielle afgrøder som spinat.

“ Vi bruger allerede den traktor, der bruger mindst diesel til opgaven, og i spinat skal man køre mange gange, så det vil have effekt for os, at robotterne kører på biodiesel,“ siger Torben Thomsen og tilføjer: „Det gør ikke nogen stor forskel på vores 1.000 hektar, når maskinstationen kun håndterer spinatafgrøderne, men lige nu er det vigtigt at sende det rigtige signal og vise, at hvis vi vil komme videre På dette område vil enhver foranstaltning have en positiv indflydelse.“

Robotti som en service

• Maskinstation under AgroIntelli, der kører med fire Robotti og en 110 hk traktor.

• Håndterer såning, hakning, båndsprøjtning i rækkeafgrøder og etablering af fangstafgrøder.

• Fra foråret 2021 vil maskinstationen fungere fossilfrit.

• Markrobotterne, Robotti, har vist sig at være mere skånsomme mod jorddyrkning. Båndsprøjtning kan spare 65 procent af kemikalierne, og de kan fungere 24 timer i døgnet.

Emmelev A/S

• Producerer biodiesel af dansk GMO-fri raps. Der er også anden dansk biodieselproduktion og storproduktion i Tyskland, Polen og Sverige.

• Når der udvindes biodiesel fra rapsfrøet, anvendes biproduktet, som udgør ca. 2/3 af den samlede mængde, til proteinrige og GMO-frie foderkager til kvæg, der erstatter importeret sojamel fra andre dele af verden.

• I Danmark er dieselforbruget til offentlig transport omkring 150 millioner liter om året. Hvis denne fossile olie erstattes af biodiesel, ville CO2-besparelserne være ca. 300.000 tons om året.