RME — fossilfrit brændstof

Energifabriken.se tester Emmelev produkter

Bæredygtigt svensk landbrug og RME-brændstoftest

Det svenske landbrug betragtes i dag som et af de mest bæredygtige i verden, men der opstår løbende nye udfordringer. Da vi står over for behovet for at brødføde en stigende befolkning, skal vi også arbejde for at reducere vores indvirkning på klimaet. Dette er en vanskelig opgave, men det er opnåeligt. RME (Rapeseed Methyl Ester) anvendes allerede i vid udstrækning som brændstof, herunder i transportsektoren. RME er et fossilfrit dieselalternativ, der kan blandes med de fleste dieselbrændstoffer. I modsætning til HVO (HydroVegetable Oil), et andet fossilfrit brændstof, anvendes RME sjældent med 100 procent i traktorer. Lantmännen Maskin gennemførte sammen med Energifabriken en test af RME som brændstof i landbrugstraktorer.

Baggrund

Den hurtigste vej frem er at bruge fossilfrie brændstoffer, der kan fungere i eksisterende motorer uden behov for ændringer eller investeringer i ny teknologi. I øjeblikket er der to sådanne alternativer: HVO (hydreret vegetabilsk olie) og RME (rapsfrømethylester). Økonomisk levedygtighed er afgørende, da rentabilitet er en vigtig drivkraft og en forudsætning for overgangen. HVO er allerede veletableret, og producenter som Valtra godkender brugen af HVO i deres traktorer. To faktorer begrænser imidlertid HVO's potentiale til fuldstændigt at erstatte diesel som traktorbrændstof: den utilstrækkelige tilgængelighed af ren HVO og de høje ekstraomkostninger, der delvis skyldes skattelettelser for diesel i landbruget.

RME, et fossilfrit dieselalternativ, kan også bruges i stor skala, herunder i transportsektoren. Men i modsætning til HVO anvendes 100% RME sjældent i traktorer. Dette skyldes hovedsagelig den begrænsede erfaring og traktorfabrikanternes manglende typegodkendelse af RME, hvilket begrænser brugen af RME. Ikke desto mindre er RME billigere end diesel, hvilket gør det til et økonomisk interessant alternativ, selvom det kræver højere forbrug. RME's ikke-giftige natur reducerer også risici og gør opbevaring og håndtering lettere.

Implementering

To nye Valtra-traktorer blev brugt i testen i højsæsonen 2020: en Valtra N154e Versu og en Valtra T174e Direct. Disse traktorer, begge EcoPower-modeller, var helt nye i starten af testen, og der blev ikke foretaget ændringer eller justeringer. EcoPower-modeller kan køre ved lavere hastigheder i praktisk brug, hvilket sparer brændstof, reducerer støj og minimerer slitage. Testen havde til formål at undersøge, om den lavere arbejdshastighed ville påvirke forskellen i brændstofforbrug mellem diesel og RME.

I løbet af sæsonen blev traktorerne brugt i cirka 550 timer hver. Valtra T174e blev testet på tre forskellige gårde i Östergötland, mens Valtra N154e blev brugt på en gård mellem Uppsala og Enköping. Begge traktorer blev ansat i daglig drift gennem hele afgrødesæsonen.

Resultater

• Køreoplevelse: Førerne af de to traktorer bemærkede ikke nogen abnormiteter i, hvordan traktorerne klarede sig eller fungerede. Feedback viste, at det ikke var muligt at skelne mellem, at de kørte på 100% RME.

• Startegenskaber/Koldstart: Testen blev udført i den varme sæson, så koldstart var ikke en udfordring. Energifabrikens tidligere erfaring med 100% RME i andre maskiner viste, at noget udstyr kunne reagere lidt under opstart, selv under varme forhold, men det var ikke tilfældet med disse traktorer. Den 4-cylindrede model, Valtra N154e, vil fortsat blive testet i løbet af vinteren for at vurdere koldstartens ydeevne.

• Lugt: Der blev ikke påvist nogen ændring i udstødningslugt i testperioden. I ældre motorer (før 2009/2010) kan brug af RME producere en „stegt lugt“ i udstødningen, men dette blev ikke observeret i denne test.

• Røg: Der blev ikke observeret unormal røg under testen.

• BrændstoffilterTraktorerne bevarede deres originale filtre under hele prøvningen. Normalt skal brændstoffiltre udskiftes efter en til to måneders RME-brug på grund af RME, der opløser gamle aflejringer fra fossil diesel, hvilket øger belastningen på filtrene. Da disse traktorer var helt nye, var der ingen fossile aflejringer til stede.

• OlietestOlieanalyse blev udført to gange, først efter ca. 200 timer og derefter omkring 400-500 timers drift. Alle analyser viste normale værdier uden brændstoffortynding i olien.

• Strøm: RME-drift resulterede i 7,5— 9,5% lavere maksimal effekt sammenlignet med diesel, hvilket forventes på grund af RME's lavere energiindhold pr. liter. Chaufførerne bemærkede dog ikke denne effektreduktion, da de ikke havde kørt traktorerne på diesel til sammenligning.

•Brændstofforbrug: RME-drift øgede brændstofforbruget med 4-8% sammenlignet med diesel. Dette resultat var forventet og kan skyldes iltindholdet i RME, hvilket kunne gøre forbrændingen mere effektiv.

• AdBlue: NOx-emissionerne er højere under RME-drift end diesel, hvilket fører til øget AdBlue-forbrug, da SCR-systemet kompenserer for dette. Mens specifikke stigninger i brugen af AdBlue ikke kunne bestemmes på grund af varierende målinger, blev tendensen med øget forbrug under RME-drift bekræftet. NOx-sensorværdierne viste, at SCR-systemet effektivt håndterede NOx-emissioner uanset det anvendte brændstof.

Konklusion

Testen viste, at RME er et levedygtigt og bæredygtigt alternativ til diesel i landbrugstraktorer med håndterbare forskelle i ydeevne og brændstofforbrug. Med passende justeringer og fortsat forskning har RME potentialet til at spille en væsentlig rolle i at drive svensk landbrug mod en fossilfri fremtid.