Rapshøsten i Nordfyn er i gang

Erik Emdal, Otterup, var en af de første til at levere en last raps til Emmelev A/S. I den kommende tid vil der være travl aktivitet på virksomhedens vægtbro.

Rapshøsten er i gang i Nordfyn, og en af de første, der ankommer til vægtbroen hos Emmelev A/S, er planteavler Erik Emdal, der opdrætter i alt 114 hektar. Han har allerede høstet vinterbyg og fældet 16 hektar raps.

Tilbyder grillede pølser og chats

Under høsten benytter Morten Simonsen og medarbejderne hos Emmelev A/S lejligheden til at komme i kontakt med landmændene ved at tilbyde grillede pølser og vand, når de bringer raps til møllen. Disse øjeblikke giver mulighed for afslappede samtaler, selvom der er masser af arbejde, der skal gøres.

Rapsen dyrkes på marker på tværs af Nordvest og Nordfyn, der strækker sig til Kerteminde, mens de resulterende foderkager leveres til kvægopdrættere over store dele af Fyn.

Erik Emdal bemærker, at årets rapshøst begyndte fire til fem dage tidligere end normalt, selvom han er forsigtig med at forudsige udbytte og kvalitet. “ Vi har haft en god vækstsæson med både nedbør og varme, men den seneste tørke kan have påvirket udbyttet lidt. Jeg er glad for en tidlig høst, da der er meget at klare med såfristerne i efteråret,“ siger han.

Masser af arbejde venter

„Hvis alt går godt, kan vi afslutte høsten omkring 1. august. Vi opbevarer hveden i en amerikansk silo, mens byg leveres til Danish Agro. Vi har leveret raps til Emmelev A/S i mange år — det er tæt på, og det fungerer godt,“ siger Erik Emdal. Han håndterer høsten med hjælp fra sin kone, der kører traileren.

“ Vi høstede 8,2 tons pr. Hektar i vinterbyg, så vækstbetingelserne har været gunstige. Om disse udbytter vil fortsætte gennem hele høsten, kan jeg ikke sige,“ tilføjer han.

Fremstilling af fossilfri biodiesel

Hos Emmelev A/S glæder medejer Morten Simonsen sig over, at høsten skrider godt frem, med masser af rapsfrø, der ankommer til anlægget. Emmelev A/S har et tæt samarbejde med landmænd i Nordfyn, der leverer raps direkte til virksomheden, hvilket bidrager væsentligt til produktionen af fossilfri biodiesel.

Ud over biodiesel producerer Emmelev A/S også proteinrige foderkager til kvæg, som er med til at erstatte den miljøskadelige import af sojakager fra andre dele af verden. Desuden bruges 10 procent af rapsfrøet til at producere raffineret glycerin til medicinalindustrien.