folketingskandidat og tidligere minister Rasmus Helveg Petersen, der 1. februar besøgte biodieselvirksomheden Emmelev på Nordfyn, betragter intensivt landbrug som en utrolig vigtig del af løsningen på klimaspørgsmålet.
For Radikale Partis parlamentskandidat Rasmus Helveg Petersen ses biodiesel som et klimavenligt biobrændstof, der ikke bør udsættes for de negative opfattelser, som dieselbrændstof for nylig har været udsat for.
“ Jeg ser biodiesel som en vigtig komponent i vores fremtidige klimavenlige energiforsyning. I de sidste 20-30 år har fokus næsten udelukkende været på elproduktion, når der diskuteres bæredygtig energi. Nu hvor bæredygtig elproduktion er steget markant, er det tid til også at fokusere på brændstof til tung transport, såsom lastbiler og busser,“ siger Rasmus Helveg Petersen, der tidligere fungerede som klima- og energiminister i Helle Thorning-Schmidts sidste periode.
„Fremadrettet vil fokus på klima- og CO2-spørgsmål fortsætte i mange år, sandsynligvis gennem hele min politiske karriere,“ siger den relativt unge politiker. Der er potentiale for at spare 300.000 tons CO2 om året, hvis de 150 millioner liter traditionel diesel, der i øjeblikket bruges til offentlig transport, blev erstattet med biodiesel.
Fortrængning af soja
Under et besøg hos Emmelev Mølle, Danmarks nu mest erfarne producent af biodiesel, efter at have solgt sin korndivision til Danish Agro, lærte Petersen om fordelene ved biodiesel. „Udviklingen af biodieselproduktionen er nu nået et punkt, hvor vi ikke kun kan reducere CO2-udledningen, men også fortrænge betydelig import af sojaprotein og glycerin, som ellers skulle importeres fra fjerne lande,“ forklarer Morten Simonsen, medejer af Emmelev.
„Arlas præmiepris for mælk fra GMO-frit foder har yderligere styrket salget af rapskager til kvægbrug og dermed reduceret behovet for importeret sojaprotein,“ tilføjer Simonsen. Rapskager, den pressede rest fra danskproduceret raps, er 100 procent GMO-fri.
Færre skadelige partikler
I øjeblikket blandes op mod syv procent biodiesel i diesel, der sælges i Danmark, mens procentdelen i andre lande ofte er højere. Andelen af biodiesel, der anvendes, afhænger af motorproducenterne og deres accept af biodiesel som brændstof. Mange producenter har i dag motorer, der kan køre på 100 procent biodiesel. Hver gang vi øger andelen af biodiesel i brændstoffet, falder mængden af skadelige partikler i udstødningsgasser, selvom moderne køretøjer allerede fanger de fleste af disse partikler med avancerede filtre,“ forklarer Simonsen.
Danmark var langsommere end andre lande med at indføre systematisk biodieselblanding, hvilket førte til, at Emmelev tidligere eksporterede en større del af sin biodieselproduktion. I dag sælger vi 75 procent af vores produktion i Danmark, resten går til Sverige og Tyskland. I Sverige er det mere almindeligt at bruge 100 procent biodiesel,“ siger Simonsen.
Støtte til intensivt landbrug
Efter en rundvisning på fabrikken var Rasmus Helveg Petersen tydeligt imponeret over den avancerede grønne omstilling, der allerede fandt sted, med Emmelev som nøglespiller. “ Landbruget er en utrolig vigtig del af de klimaløsninger, vi har brug for i fremtiden. Her ser vi på en produktion, der allerede er effektiv og bidrager til disse løsninger,“ siger han.
På trods af betydelig modstand inden for sit parti mod konventionelt landbrug er Petersen ikke bange for at understrege vigtigheden af intensivt landbrug, herunder rapsdyrkning som en vital del af afgrøderotationen. „Det er indlysende. Landbruget spiller en stor rolle i at reducere CO2-udledningen, og jeg kan se, hvor meget denne fabrik bidrager med. Både biodiesel og produktionen af rapskager og glycerin bevæger sig i den rigtige retning og udnytter rapsfrø fuldt ud til bæredygtige løsninger. Det har min fulde støtte,“ siger han og tilføjer, at der også skal være plads til økologisk og mere miljøvenligt landbrug i Danmark.
Klimavenlig transport
Emmelev henter primært raps fra landmænd på Fyn. I øjeblikket dyrkes 178.000 hektar raps i Danmark, hvilket resulterer i produktion af 160.000 tons biodiesel. Der er stadig plads til udvidelse. I Sverige er tunge køretøjer, der kører på 100 procent biodiesel, fritaget for brændstofafgifter.
“ Et andet centralt punkt er, at alle aktiviteter — fra landmænds råvareproduktion til salg af alle produkter fra vores virksomhed — kan foregå inden for en radius på 200 kilometer,“ tilføjer Simonsen.