Markrobot på biodiesel sparer miljøet

Rapsavlere kunne på mark-demonstration ved Assens glæde sig over, at biodiesel fra Emmelev A/S er med til at trække klima- og miljøudviklingen i den rigtige retning.

Markrobotten fra AgroIntelli, der opererer på biodiesel leveret af Emmelev A/S, kom for nylig i centrum, da den blev præsenteret for rapsleverandører på en spinatfrømark på TH-Agro på Vestfyn. Robotti, markrobotten, havde plantet 10 hektar spinatfrø om foråret og har siden været aktivt involveret i sprøjtning og hakning. Denne tilgang viser et stort løfte, siger Torben Thomsen, medejer af TH-Agro, som forklarede fordelene for de tilstedeværende rapsavlere, som alle leverer til Emmelev A/S.

En af de fremtrædende fordele er en betydelig reduktion i kemikalieforbruget med reduktioner på op til 70 procent, som bemærket af Torben Thomsen. TH-Agro, der forvalter 850 hektar og fører tilsyn med i alt 1.000 hektar, er blandt de første spinatfrøproducenter, der implementerer Robotti feltrobotten fra AgroIntelli i år.

“ Vi sparer en masse kemikalier. Hvis dette virker, kan robotten i spinatfrø både plante, båndsprøjte og hakke,“ forklarede Torben Thomsen.

Robotplanter 10 hektar

På TH Agro er der i år blevet plantet 25 hektar spinatfrø på kontrakt med Jensens Seeds, hvor Robotti har ansvaret for at plante 10 af disse hektar. Den vestfynske landmand blev glædeligt overrasket over robotens effektivitet, især hvordan den klarer sving på næsen i et „rimeligt tempo“.

„Der er et stort fremtidspotentiale i robotten, men det er klart, at alt skal finjusteres,“ siger Torben Thomsen. Han udtrykte også begejstring over den potentielle reduktion i brugen af fossil diesel. “ Vi bruger omkring 100.000 liter diesel om året, og hvis vi kan spare her, er det fantastisk. Vi skal forsøge at gøre det lidt bedre hele tiden, og biodiesel er et skridt i den rigtige retning og et godt signal for fremtiden. Lad os prøve at gøre det smart i stedet for bare at beslutte noget,“ han tilføjede.

Store ambitioner

Folketingsmedlem Lars Chr. Lillelund var også til stede ved demonstrationen og drøftede potentialet for politisk støtte til biodiesel. “ De politiske ambitioner på klimaområdet er høje, men det tager temmelig lang tid at opnå resultater og handlinger, hvorfor regeringen nu har indarbejdet biodiesel, som er kendt og velprøvet, i sine planer frem til 2030. Folketinget er også bevidst om potentialet i biodiesel,“ siger Lars Chr. Lillelund.

“ Jeg tror på potentialet i Emmelevs biobrændstoffer for fremtiden. Det vil kræve en massiv indsats for at reducere emissionerne, og transportsektoren vil spille en stor rolle her. Jeg tror, vi vil se tunge transporter bruge mange forskellige brændstoffer,“ konkluderede han.