Lindø Port kører på biodiesel

Nu er de første køretøjer på Lindø Port of Odense tanket med ren klimavenlig biodiesel – for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud, siger adm. direktør Carsten Aa.

I et pilotprojekt vil Emmelev A/S levere klimavenlig og fossilfri biodiesel, som i første omgang skal bruges til brændstof til to af havnens køretøjer. Carsten Aa skjulte ikke potentialet. „Hvorfor skulle ikke verdens største mobilkran med en højde på 57,50 meter og en vægt på 824 tons, som havnen modtog i februar, køre på klimavenlig biodiesel i fremtiden?“ sagde han, da aftalen med Emmelev A/S blev præsenteret.

Overgang til grøn energi

Biodiesel skal være med til at reducere Lindø Havns klimaaftryk — på Danmarks største havn målt på område, som gør en betydelig indsats på forskellige områder for at opnå en grøn omstilling. “ Vi har en bred vifte af dieseldrevne køretøjer her. Fra gummitrætte portalkraner til enorme kraner — herunder verdens største mobile havnekran, som også er dieseldrevet. Så for os er der et perspektiv i at kunne udrulle mere biodiesel. Vi har et stort forbrug på dette område,“ siger Carsten Aa.

Rapsfrø fra gule marker

Aftalen er indgået med det nordfynske selskab Emmelev A/S, der producerer biodiesel af den raps, som mange ser blomstre på markerne lige nu. Mandag blev den første last biodiesel leveret med deltagelse af havnedirektør Carsten Aa, medejer af Emmelev A/S Morten Simonsen, og tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).

Lilleholt er enig

Venstres tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt er enig: “ Der er et enormt potentiale. Vi er nødt til at slippe af med fossil energi - kul og olie - og bringe grøn energi ind. Biodiesel er en fornuftig løsning. Der er meget lavere CO2-udledning med biodiesel sammenlignet med almindelig benzin og diesel,“ siger han.

Kører på ren biodiesel

Emmelev A/S har produceret biodiesel siden 2002, og i dag udgør biodieselproduktionen en fjerdedel af deres samlede produktion. Den diesel, der findes på tankstationer over hele Danmark, indeholder omkring syv procent biodiesel, men i Danmark kører ikke mange køretøjer på ren biodiesel eller en højere procentdel end syv procent, som de to køretøjer på havnen vil, forklarer Morten Simonsen, medejer i Emmelev A/S.