Lars Chr. Lilleholt: Biodiesel er en del af klimaløsningen

Energiminister-, forsynings-, og klimaministeren besøgte Emmelev A/S, som producerer bio-brændstof udvundet af raps fra danske marker. Han er positiv over for, at biodiesel kommer til at spille en større rolle på brændstofmarkedet.

Biodiesel er et af fremtidens brændstoffer for tung trafik i Danmark og vil spille en rolle i vores bestræbelser på at gøre Danmark CO2-neutralt. Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt kom med denne udtalelse efter at have besøgt virksomheden Emmelev A/S i Otterup på Nordfyn for nylig.

Han bemærker, at biodiesel kan bidrage til en hurtig og smertefri overgang af tung trafik, herunder lastbiler og busser, og kan straks bruges i de dieselmotorer, vi kender i dag. I Sverige kører mange busser og lastbiler på 100% biodiesel, og her i Danmark er syv procent biodiesel allerede blandet ind i den diesel, der sælges på tankstationer landsdækkende. Denne andel kan øges, som foreslået af Morten Simonsen, administrerende direktør i Emmelev A/S, der hilste ministeren velkommen.

Bruger GMO-fri rapsfrø

Morten Simonsen forklarede, at Emmelev A/S producerer biodiesel baseret på danske GMO-frie rapsdyr. Der er også anden dansk produktion af biodiesel samt storproduktion i lande som Tyskland, Polen og Sverige. Rapsfrøet dyrkes af danske landmænd og er en velkendt og gennemprøvet vinterafgrøde med flere fordele inden for afgrødedrejning og for miljøet. Landbruget arbejder hårdt på at reducere CO2-udledningen, og dansk rapsproduktion på 180.000 hektar er en af de mest klimavenlige i Europa.

Når biodiesel udvindes fra rapsplanter, bruges biproduktet, som udgør ca. to tredjedele af den samlede mængde, til at producere proteinrige, GMO-frie foderkager til husdyr og erstatter derved importeret sojamel fra andre dele af verden, hvor regnskove ryddes for at støtte landbrugsproduktionen. I Danmark er dieselforbruget til offentlig transport omkring 150 millioner liter om året. Hvis denne fossile olie erstattes af biodiesel, ville CO2-besparelserne være ca. 300.000 tons om året. Desuden vil partikelemissionerne fra dieseludstødning i store danske byer falde markant, hvis busser og lastbiler kører på biodiesel.

Yderligere information:

Morten Simonsen: +45 64 82 25 40