Høstning af raps på Langeland

Landmand Hans Jacob Clausen, Rudkøbing, høstede raps i denne uge – for at gøre plads til Langelands-festivalen på markerne.

Årets rapshøst starter hos Emmelev A/S

Rapshøsten begynder for alvor hos Emmelev A/S i Otterup i starten af august efter en næsten perfekt vækstsæson. Hans Jacob Clausen fra Kragholm ved Rudkøbing på Langeland har dog allerede høstet sine 10 hektar raps i denne uge til levering til Emmelev.

Forberedelse til Langelandsfestivalen

Den tidlige høst er nødvendig, fordi hans rapsmarker er sat til at blive stedet for den kommende Langelandsfest på bare to uger. Hans Jacob Clausen har gennem 30 år sørget for marker til festivalens campingplads med plads til både medarbejdere og festivalgæster. Typisk planter han vinterbyg på disse marker, så de kan høstes tidligere, men i år valgte han raps for at forbedre afgrøderotationen og bekæmpe vild havre, et vedvarende ukrudt.

“ De er nødt til at trække elektricitet og oprette stedet med hegn, og de første medarbejdere begynder at ankomme på lørdag. Så nu er det tid til at høste,“ siger Hans Jacob Clausen. Han erkender, at dette kan påvirke udbyttet, men er ikke sikker på, hvor meget. „Rapsfrøet har klaret sig godt i vækstsæsonen. Jeg har forsøgt at vurdere afgrøden under udskæringen, og måske kunne oliefrøene have udviklet sig mere i resten af juli.“

Han er dog fortsat engageret i at støtte festivalen: „Jeg har haft en aftale med festivalen i mange år, og det er et værdifuldt aktiv, der skaber god omsætning på Langeland, så vi har alle en interesse i, at det fortsætter,“ siger han.

En fællesskabsbegivenhed

“ Man kan sige, at vi driver landbrug på festivalens og byens vilkår. Vi bor tæt på byen, så vi er nødt til at tilpasse os, hvilket vi er glade for at gøre. Festivalen er hyggelig, og mange glade og forventningsfulde mennesker kommer, så vi nyder at være en del af den,“ Tilføjer Clausen. Han bemærker, at opretholdelse af renlighed aldrig er et problem, da festivalgæster er gode til at tage deres ejendele med sig, og lokale frivillige håndterer den endelige oprydning.

Hans Jacob Clausen dyrker 70 hektar og opdrætter 3.000 slagtesvin om året. I år har han 20 hektar rapsfrø. Næste år planlægger han imidlertid at vende tilbage til vinterbyg på festivalmarkerne og vil eksperimentere med reduceret jordbearbejdning og et falsk såbed for at bekæmpe vilde havre.

Optimisme for en god rapshøst

Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S, mener, at Hans Jacob Clausen måske bliver den første på Fyn til at høste raps i denne sæson. “ Det har været en god vækstsæson, og rapsfrøet ser godt ud, så vi ser frem til, at landmændene kommer her til Emmelev med masser af raps under høsten i begyndelsen af august,“ siger han.

Henrik Ryberg fra Syngenta, der arbejder meget med rapsdyrkning, bemærker, at rapsen har forvitret et tørt forår godt, og at afgrøderne ser lovende ud med en potentielt høst over gennemsnittet. Han advarer dog om kålstammelloppebillen, som er udbredt i år og kan udgøre en betydelig trussel.

Bæredygtig produktion hos Emmelev A/S

Emmelev A/S producerer bæredygtig grøn biodiesel fra rapsdyrene, som blandes med almindelig fossil diesel. Et væsentligt biprodukt af denne produktion er proteinrige foderkager til husdyr og glycerin, primært til medicinalindustrien.