Børsen om Emmelev

Klimadagsordenen giver vækst, og den danske efterspørgsel efter biodiesel vil vokse, siger branchedirektør Michael Svane, DI, til dagbladet Børsen.

Efterhånden som klimadagsordenen i stigende grad optager opmærksomhed hos politikere, forbrugere og virksomheder, forventes Simonsen-familien Emmelev Mølle at nå en omsætning på 1 milliard kroner i 2019 efter flere års vækst. Dette blev rapporteret af Dagbladet Børsen i en helsides artikel torsdag, april 4.

Emmelev Mølle er en af to danske biodieselproducenter og vil således på fire år have fordoblet sin omsætning fra en halv milliard kroner i 2015. Med base i Otterup på Nordfyn havde Emmelev Mølle en omsætning på 886 millioner DKK i 2018, en stigning fra under 750 millioner DKK i 2017. Nettoresultatet sidste år var 34 millioner kroner — fire gange højere end året før, skriver avisen.

Kommerciel succes

“ Vores mål er at sælge for 1 milliard kroner i år, og det ser ud til, at det lykkes. Det viser tallene for årets første kvartal — fra nytår til nu,“ siger direktør Morten Simonsen til Børsen.

Ligesom resten af den danske bioenergiklynge, som ifølge Dansk Industri omfatter over 1.000 energiselskaber, teknologiproducenter, konsulenter mv., forventer Morten Simonsen, at det stigende fokus på klima vil bringe kommerciel succes:

“ Vi vil vokse, og vi tilføjer hele tiden. Med biodiesel, der står for omkring halvdelen af vores omsætning, er der også åbninger på det svenske marked. Biodiesel bruges meget mere der og er skattefri, mens vi her kun blander syv procent ind i almindelig diesel,“ forklarer han.

DI: Alle kigger på biodiesel

Morten Simonsen fortæller Børsen at det store boom derhjemme sandsynligvis vil komme, hvis der er lovkrav eller økonomiske incitamenter til øget brug af biodiesel. Transportsektoren er en af de største klimaforbrydere i branchen, fortæller Michael Svane, direktør for DI Transport Børsen at alle ser på bæredygtige biobrændstoffer for at komme videre på sektorens grønne rejse:

Der skal findes alternativer til traditionelle brændstoffer. Det vil sandsynligvis mest være elektricitet, derefter gas og derefter biodiesel. Men om bare et år vil biodiesel være mere udbredt, end det er i dag,“ fortæller Michael Svane til avisen.

Han påpeger, at den offentlige sektor ikke kun påvirker udviklingen gennem lovkrav, men også gennem sine store indkøb ved at stille krav til sine transportleverandører.

Effektiv udnyttelse

Morten Simonsen forventer, at der enten bliver indført miljøzoner i byer, hvor der skal bruges biodiesel, eller at der vil være krav om mere bio-blandet ind i almindelig diesel: „Der er en logistikinfrastruktur, der kan bruges — olieselskabernes tankvogne osv. Det er i modsætning til el og biogas, hvor logistik og distribution først skal bygges op, så energien kan udnyttes effektivt i lastbiler,“ siger han.

Børsen skriver, at Emmelevs fabrik uden for Otterup har en miljøtilladelse til at producere 220.000 tons biodiesel, hvilket næsten svarer til det samlede danske forbrug i dag. Halvdelen af tilladelsen udnyttes i dag. Resten af det danske forbrug dækkes af Daka Eco Motion og import.

Tre vigtige søjler

Børsen forklarer, at Emmelev Mølle producerer tre forskellige produkttyper baseret på det samme råmateriale. Det betyder, at øget produktion på et område skaber flere produkter og kræver salg i de andre områder. Råvaren, raps, købes direkte fra danske landmænd eller landbrugsvirksomheder som DLG, Hornsyld og Brødr. Ewers.

Det presses og forarbejdes i separate anlæg til biodiesel, foderkager primært til kvæg og glycerin, der sælges til medicinalindustrien.

For at få økonomien til at fungere kræver det, at hvis der købes mere raps for at imødekomme efterspørgslen efter biodiesel, skal salget af foderkager og glycerin også øges, Børsen skriver.