Biodiesel er billigst i en overgangsfase

EA Energianalyse laver rapport for Emmelev A/S og mener, at danskdyrket raps kan vise sig at give klimafordele, som hidtil ikke er belyst.

Biodiesel fremstår som et omkostningseffektivt alternativ til fossil diesel, især med hensyn til reduktion af drivhusgasemissioner. En rapport fra det anerkendte analysefirma EA Energy Analysis, bestilt af Emmelev A/S i Otterup, Nordfyn, fremhæver dette potentiale. Rapporten afslører, at med en forventet råoliepris på 92 USD pr. tønde i 2030 er de samfundsmæssige omkostninger ved CO2-reduktion gennem fortrængning af fossil diesel i tung transport ca. 600 kr./ton for biodiesel. Det kan sammenlignes positivt med omkring 950 kr./ton for biogas og over 4.500 kr./ton for Fischer-Tropsch-dieselprodukter, også kendt som PTX-diesel. Derfor er udskiftning af traditionel diesel med biodiesel fremstillet af rapsfrø betydeligt mere økonomisk for samfundet end andre alternativer som biogas og syntetisk produceret diesel via power-to-x.

Fornuft i at anvende biodiesel

Resultaterne i rapporten har genoptaget debatten om nødvendigheden af at udfase fossil diesel og benzin til fordel for mere klimavenlige brændstoffer. Diskussionen fokuserer på logikken i at udnytte biodiesel produceret af raps dyrket på danske marker. Morten Simonsen, medejer af Emmelev A/S, forklarede overfor Ing.dk, at selv om virksomheden naturligvis har en kommerciel interesse i biodieselproduktion, bestilte de analysen for at få en dybere forståelse af de involverede socioøkonomiske faktorer.

“ Vi har naturligvis en fornemmelse af, at biodiesel bidrager positivt til CO2-fortrængningen, og at de socioøkonomiske faktorer er rimelige. Men vi har ikke haft de nødvendige beregninger sammenlignet med alternativerne. Med rapporten i hånden kan vi nu give et kvalificeret svar, når både kunder og politikere spørger om CO2-økonomien bag biodiesel,“ siger Simonsen.

Tre måde at reducere på

EA Energy Analysis undersøger tre metoder til at reducere dieselforbruget inden 2030: Dansk biodiesel fra raps, biogas i tung transport og Fischer-Tropsch-diesel afledt af elektrolysebrint og CO2, almindeligvis benævnt PTX-diesel. Et centralt spørgsmål, der undersøges, er, hvordan man redegør for de afledte virkninger af biodiesel- og biogasproduktion, herunder CO2-påvirkningen i landbruget, de såkaldte LULUCF-effekter (arealanvendelse, landbrugsændring og skovbrug) og fordelene ved rapsfrøfoder, der fortrænger sojaimport.

Elektrificering af lastbiler udgør en betydelig udfordring sammenlignet med personbiler, og de fleste lastbiler forventes at forblive dieseldrevne i mange år. Imidlertid er der allerede i gang en indsats for at erstatte bybusser, selvom turbusser giver flere vanskeligheder med hensyn til elektrificering.

Hans Henrik Lindboe fra EA Energianalyse bemærkede, at de under udarbejdelsen af rapporten indså, at ILUC (Indirect Land Use Change) måske ikke i tilstrækkelig grad afspejler fordelene ved dansk rapsfrødyrkning, især når rapsen bruges til både biodiesel og foder.

„Vi valgte ikke at medtage ILUC i rapporten, simpelthen fordi de tal, vi fandt i litteraturen, ikke var gode nok,“ siger Lindboe.

Ikke belyste fordele

EA Energianalyse antyder, at danskdyrket raps kan give klimafordele, der endnu ikke er fuldt anerkendt. Lindboe udtrykte bekymring over, om f.eks. EU-Kommissionens Fælles Forskningscenter nøjagtigt har indarbejdet disse faktorer i deres beregninger. Han foreslår, at det ikke kun kan være fordelagtigt for Danmarks klimamål, men også globalt at fortrænge fossil diesel med rapsbaseret biodiesel produceret i Danmark, som samtidig leverer foder. Dette er især vigtigt, da dette foder er meget mere klimavenligt sammenlignet med importeret foder fremstillet af sojabønner dyrket i områder, hvor regnskove ryddes.

Lindboe anbefaler, at ILUC-beregningerne gennemgås af danske forskere.

En trædesten i en første fase

Både Hans Henrik Lindboe og Morten Simonsen er enige om, at rapsfrøbiodiesel kan fungere som en af mange løsninger i de tidlige stadier af overgangen til mere klimavenlig transport.

“ Det er et springbræt på vejen mod mere klimavenlig transport i en indledende fase. Der er behov for mange forskellige løsninger, hvis vi skal nå meget ambitiøse mål på relativt kort tid, og biodiesel er blot en af dem,“ siger Simonsen.