To folketingsmedlemmer, Lars Chr. Lilleholt (V) og Marie Bjerre (V) besøgte forleden Emmelev A/S.
Der skal fortsat være mindst 7,6 procent biobrændstoffer blandet i den benzin og diesel, der sælges i Danmark. Det siger tidligere energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), der sammen med partimedlem Marie Bjerre for nylig besøgte Emmelev A/S i Nordfyn. Her produceres klimavenlig biodiesel af rapsfrø. Biodiesel reducerer CO2-udledningen med 70 procent, og Emmelev A/S producerer en betydelig del af den biodiesel, der anvendes indenlandsk som tilsætningsstof til fossil diesel, siger Lars Christian Lilleholt.
Nødvendigt med en afklaring
De to parlamentsmedlemmer mener, at biodiesel vil spille en væsentlig rolle i tung transport i de kommende klimatilpasninger. Biodiesel kan straks og uden tekniske ændringer erstatte fossil diesel som brændstof til tung trafik og dermed bidrage til en hurtig reduktion af danske CO2-udledninger fra den kritiske transportsektor.
“ Vi nærmer os snart klimaforhandlinger, og det er nødvendigt at få afklaring på blandingskravet. Jeg fornemmer, at regeringen tøver, men hele branchen har brug for klarhed, og vi er overbeviste om, at vi i det mindste skal opretholde en blandingsprocent på 7,6 — helst så høj som muligt,“ siger Marie Bjerre.
Skabe danske arbejdspladser og mindske forureningen
“ Det er ikke kun godt for klimaet, når biler, lastbiler og busser kører på danskproduceret biodiesel. Biodiesel som brændstof er også med til at reducere luftforureningen i store byer, og det bidrager til at skabe danske arbejdspladser og undgå import af råvarer fra andre dele af verden.“ siger Marie Bjerre og bemærker, at mange busser og lastbiler i Sverige kører på 100 procent biodiesel. Emmelev A/S producerer biodiesel af dansk GMO-fri raps. Der er også anden dansk biodieselproduktion og storproduktion i lande som Tyskland, Polen og Sverige.
Klimavenlig rapsproduktion
Rapsfrø dyrkes af danske landmænd og er en velkendt og afprøvet vinterafgrøde med flere fordele for afgrødedrejning og miljø. Landbrugssektoren arbejder ihærdigt på at reducere CO2-udledningen, og den danske rapsproduktion på 180.000 hektar er en af de mest klimavenlige i Europa. Når der udvindes biodiesel fra rapsfrøet, bruges biproduktet, som udgør ca. to tredjedele af den samlede mængde, til proteinrige og GMO-frie foderkager til husdyr og erstatter dermed importeret sojamel fra andre dele af verden, hvor regnskove ryddes for at støtte landbrugsproduktionen. Derudover fremstilles glycerin til brug i fødevare- og farmaceutisk produktion.
I Danmark er dieselforbruget til offentlig transport omkring 150 millioner liter om året. Hvis denne fossile olie erstattes af biodiesel, ville CO2-besparelserne være ca. 300.000 tons om året.