loader image



Danmark største havn kører

på biodiesel fra Emmelev A/S

Nu er de første køretøjer på Lindø Port of Odense tanket med ren klimavenlig biodiesel – for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud, siger adm. direktør Carsten Aa.

Danmark største havn kører på biodiesel fra Emmelev A/S

Lindø Port of Odense får strøm fra tre store vindmøller på havnearealet, og næste skridt er biodiesel i tanken, sagde adm. direktør Carsten Aa, da han forleden præsenterede et nyt samarbejde mellem havnen og Emmelev A/S.
I en forsøgsordning skal Emmelev A/S levere klimavenlig og fossilfri biodiesel, som to af havnens køretøjer i første omgang skal tankes med. Carsten Aa lagde ikke skjul på potentialet. Hvorfor skal verdens største mobilkran med en højde på 57,50 meter og en vægt på 824 ton, som havnen fik leveret i februar, ikke køre på klimavenlig biodiesel i fremtiden, sagde han, da aftalen med Emmelev A/S blev præsenteret.
Laver grøn omstilling
Biodiesel skal være med til at mindske Lindø Port of Odenses klimaaftryk – på Danmarks arealmæssigt største havn, som gør en stor indsats på en række områder for at gennemføre en grøn omstilling. ”Vi har en lang række dieseldrevne køretøjer herude. Lige fra gummigeder til kæmpestore kraner – verdens største havnemobilkran, der også er dieseldrevet. Så for os er der et perspektiv i at kunne rulle mere biodiesel ud. Vi har et stort forbrug på det område, siger Carsten Aa.
Raps fra gule marker
Aftalen er indgået med den nordfynske virksomhed Emmelev A/S, der producerer biodiesel af den raps, som mange oplever blomstrer på markerne lige nu. Mandag blev det første læs biodiesel leveret, og med var havnens direktør Carsten Aa, medejer af Emmelev A/S Morten Simonsen og tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt (V).
Lars Christian Lillelund, MF for Venstre
Lilleholt er enig
Venstres Lars Christian Lilleholt, tidligere klimaminister, er enig: ”Det er jo kæmpemæssigt potentiale, der er. Vi skal af med den fossile energi – kul og olie – og vi skal ind med den grønne energi. Der er biodiesel absolut en fornuftig løsning. Der er en langt lavere CO2-udledning ved biodiesel end almindelig benzin og diesel,” siger han.
Kører på ren biodiesel
Emmelev A/S har siden 2002 produceret biodiesel, og i dag udgør biodieselproduktionen en fjerdedel af deres samlede produktion. Den diesel, man tanker ved tankstationerne rundt omkring i Danmark, består af omkring syv procent biodiesel, men i Danmark er der ikke mange, der kører på ren biodiesel eller en højere andel end syv procent, som de to køretøjer på havnen skal, fortæller medejer Morten Simonsen, Emmelev A/S.